Betere onderwijsresultaten, terugdringen schooluitval, voortijdig schoolverlaten, arbeidsmarktontwikkeling, meer sportparticipatie, culturele ontwikkeling inclusief cultuurhuis, de taal spreken en participeren, zelfredzaamheid, ontwikkeling vraagwijzer, huisvesting bijzondere groepen/maatschappelijke opvang, eerdere betere en snellere jeugdzorg, aanpak multiproblematiek basisscholen, inlopen gezondheidsachterstanden, upgrading bedrijventerrein Gadering, duurzaam bouwen, gelijkblijvende bezetting van de medewerkers Stadstoezicht, aanpak jeugdoverlast, behoud- gezinnen, hoger opgeleiden, hogere inkomens, afronding herstructurering inclusief Campus, terugdringen woonoverlast, woonservicegebied Meeuwenplaat en Zalmplaat, mooie en groene stad, kwaliteitsverhoging en kostenverlaging (deel)gemeentelijke dienstverlening en organisatie en compensatie gevolgen herstructurering.
Het bestuursakkoord geeft de gedeelde ambities van het college van burgemeester en wethouders van de stad Rotterdam en het dagelijks bestuur van deelgemeente Hoogvliet weer en bevat concrete afspraken op hoofdlijnen ter uitvoering van deze ambities. In de integrale wijkactieplannen (iWAPpen) zullen jaarlijks de concrete acties worden opgenomen over de wijze waarop partijen in samenwerking met partners de afspraken uit het bestuursakkoord realiseren.
De voortgang van de afspraken uit het bestuursakkoord zal jaarlijks tijdens twee individuele overleggen tussen college en deelgemeentebestuur worden besproken. De deelgemeente en de stad zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het opstellen van een voortgangsrapportage ter voorbereiding op deze overleggen. De gemeentelijk uitvoerende diensten van de stad Rotterdam stellen de rapportages onder regie van de deelgemeente op.
Het bestuursakkoord is – anders gezegd – de gebruiksaanwijzing voor het besturen van de deelgemeente Hoogvliet de komende drie jaar.
Een nieuwe manier van werken voor de politiek – en uitvoerende gemeentelijke diensten – in Rotterdam en alle deelgemeenten inclusief Hoogvliet. Een nieuwe manier van werken die voor het eerst en mogelijk ook voor het laatst kan zijn als de regering in Den Haag zijn zin krijgt in de tweede kamer en daar ziet het wel naar uit. De verantwoordelijke wethouder in Rotterdam zegt daarover dat het niet aan de regering maar aan de stad Rotterdam is om te besluiten deelgemeenten op te heffen.
Mocht u als bewoners van Hoogvliet nu het gevoel bekruipen dat het er op lijkt dat er veel over u besloten wordt in plaats van met u de komende drie jaar dan begrijp ik dat gevoel.
Mocht u als bewoners van Hoogvliet meer invloed wensen op uw eigen woon- en leefsituatie inclusief onderwijs, werk, uitgaan dan begrijp ik die wens.
Mocht u als bewoners van Hoogvliet nu de vraag stellen of u nu in Rotterdam of Hoogvliet moet zijn als je een mening op onderwerpen, afspraken en ambities over Hoogvliet kwijt wil dan begrijp ik die vraag.
Met al dat begrip van mij bent u als bewoners van Hoogvliet niet geholpen. U bent als bewoners van Hoogvliet waarschijnlijk meer geholpen met duidelijkheid, betrouwbaarheid en rechtvaardigheid over waar er wat en hoe het gebeurt. En wie u kunt aanspreken als bewoners van Hoogvliet als u het eens of oneens bent met de gang van zaken.
Want wat is nu de betekenis en waarde van een bestuursakkoord tussen de stad Rotterdam en deelgemeente Hoogvliet. Als uw gevoel, uw mening en uw vraag geen gehoor krijgt is het antwoord eenvoudig; dan is die betekenis en waarde de komende drie jaar… niets…
Ed van de Peppel