De groeistuipen van een Dorp

Heeft u daar al een aflevering van gezien? Ja, ik heb het over een televisieprogramma. Het wordt uitgezonden op RTV Rijnmond, die stadszender voor Rotterdam, U weet wel, die omroep waarvan de medewerkers alleen met een TomTom buiten de Rotterdamse stadgrenzen komen. Die bekeken wordt door met name Rotterdammers, want per kilometer buiten de Rotterdamse gemeentegrens daalt het kijkcijfer met bijna 10%.

Niet zo vreemd dus dat ik eigenlijk niets vernomen heb over het programma waarin de groeistuipen van een Dorp worden belicht.

Zelf heb ik (deels beroepsmatig) wel gekeken. Eigenlijk begrijp ik niet dat dit het uiteindelijke resultaat is geworden. Het had een film in het kader van Citymarketing moeten zijn maar ik zelf zou daar een ander etiket aan hangen. Waar het gelijk mis mee gaat is de titel.

Groeistuipen is een negatieve benaming. Groeistuipen zijn effecten die een te snelle groei met zich meebrengt. Denk daarbij aan achtergebleven voorzieningen, verkeerde beslissingen die gemaakt zijn tijdens de groei en een gevoel die dat voor de burgers met zich meebrengt. Nee, het woord groeistuipen in een titel had ik geweigerd als opdrachtgever.

Ooit had ik, tijdens een gesprek met het hoofd communicatie, over de manier waarop je iets kan beschrijven. Hij kwam aan met de kreet “Roep in de krant dat persoon X geen homo is”. Laat dat vervolgens in een verhaal een aantal keer terugkomen en voila, doel bereikt. Zonder dat je het zelf zegt, hebben de mensen daar wel een beeld bij. Je gebruikt namelijk het woord homo bij een bepaald persoon. Dat ‘niet’ vergeten de meeste mensen al snel. “C’est le ton qui fait la musique” zouden de Fransen zeggen.

Heb ik het niet eens meer over het woord Dorp. Of toch wel? Hoelang willen wij Spijkenisse nog als een dorp zien? De oudere inwoners (en hun kroost) roepen nog wel eens “naar het dorp toegaan”, maar is dat de uitstraling die wij willen geven aan een groeiende bruisende stad? Veel mensen, die in de afgelopen 20 jaar hier zijn komen wonen, hebben niet dat dorpsgevoel. Zij gaan naar het centrum! Of hadden we ‘het Centrumplan’ destijds niet beter ‘het Dorpsplan’ kunnen noemen?

Eenmaal de aflevering aan het bekijken miste ik gelijk de warmte van het programma. Een interviewer die duidelijk geen ‘Spijkenisse gevoel’ weet neer te zetten. Hij vertoont zijn kunstje wat hij ooit eens geleerd heeft op de vakschool voor de journalistiek. Straalt een vorm van interesse uit maar heeft geen echte binding. Jammer want met de keus van Gert van ’t Hof is er een kans gemist. In Spijkenisse wonen namelijk een aantal presentatoren die wel dat gevoel kunnen overdragen. Niet dat Gert slecht is, maar binding met dit “Dorp”?

Spijkenisse is met dit programma een zelfde weg ingeslagen als Gorinchem. Deze stad liet destijds voor 100.000 euro 13 afleveringen produceren van het “Gorkums Journaal”. Wild van enthousiasme waren de lokale politici. Met een ingehuurde semi komische presentator die met de TomTom de weg vond in Gorinchem. Gevolg was ook hier: leuk geprobeerd maar miste alles waardoor je als niet Gorkummer daar zou willen wonen. En geheel overeenkomstig met de “documentaire” over Spijkenisse, kwamen ook hier weer wat mensen uit de politiek in beeld. Duidelijk les 2 van de opleiding: lik zoveel mogelijk aan je opdrachtgever!

En dat is nu precies het gevoel dat ik, tot nu toe, overgehouden heb aan de afleveringen van ‘onze eigen’ Citymarketingfilm. Spijkenisse, het kan maar beter eerst echt uitgeroeid zijn tot een stad voor ik er misschien zou willen wonen. Of met de huidige film het doel wordt bereikt dat men wil afrekenen met het grijze imago? Vrees van niet.

Voordat men gaat roepen dat ik een zeikerd ben; Nee, die eer laat ik graag over aan de mensen die standaard elk bericht over Spijkenisse in het AD online afkraken. Ik hoef namen als “Wil” en een aantal andere piszeikers niet aan te halen om de politici op het stadhuis een “oja” gevoel te geven. Ik denk echter wel, dat er beter een ander gevoel overgebracht kon worden. Het “hier wil je wonen” gevoel.

Een andere titel ‘Spijkenisse, daar wil je wonen‘ of ‘Spijkenisse, zoals het echt is‘” waarmee je gelijk een andere invulling geeft aan het negatieve gevoel dat veel mensen binnen en buiten Spijkenisse hebben bij deze Stad. Dat Stad bewust met een hoofdletter want Dorp, dat zijn we allang niet meer.

Mario Guagliardo.

Werk mee aan VPinfo

VPinfo is op zoek naar medewerkers om haar website nog actueler te maken. Ben jij handig met je "digitale pen"? Weet jij wat inwoners van Voorne-Putten willen lezen? Belangstelling voor lokale politiek of activiteiten in jouw gemeente? Meld je dan aan als medewerker. Stuur een mail naar redactie@vpinfo.nl