“Dit is vriendjespolitiek” kopte vandaag het Algemeen Dagblad over de gegunde opdracht aan Vijf890 door de gemeente Spijkenisse. De schijn van belangenverstrengeling is door de gang van zaken rondom het charme offensief dat de gemeente Spijkenisse wil opstarten gewekt.
Steeds duidelijker wordt dat wethouder GJ ’t Hart niet correct de leden van de ROB commissie heeft voorgelicht.
Vooral het achterhouden van het feit dat de opdracht al is gegund aan het reclamebureau van oud-ONS-raadslid M Jongeneel zet kwaad bloed. De afgelopen dagen werden wij getipt dat naast de door ons al gebrachte banden er meer opdrachten vanuit de gemeente aan Vijf890 zijn verstrekt.
Zo heeft Vijf890 een campagne opgezet en uitgevoerd voor de bibliotheek van Spijkenisse in de tijd dat Jongeneel nog als raadslid actief was. Nu is dit niet verboden voor Jongeneel, immers de bibliotheek van Spijkenisse is een autonome organisatie die wel flink wordt gesubsidieerd wordt door de gemeente Spijkenisse. We hebben het over circa 2.5 miljoen Euro. Maar heeft Vijf890 hier een voordeel gehad als raadslid?
Ook bij het Milieu-huis Spijkenisse duikt zijn bedrijf op. Het Milieu Huis is het natuur- en milieu-educatief centrum van Spijkenisse. Daar kan men terecht met vragen over afval, milieu, natuur en energiezuinigheid. Voor het Milieu-huis Spijkenisse verzorgde Vijf890 drukwerk voor boeken, flyers en vormgeving. Toeval? Hoe men er ook tegen aan kijkt, Vijf890 duikt bovengemiddeld op als het gaat om opdrachten die worden verstrekt door de gemeente of aan haar gerelateerde instellingen.
De schijn van belangenverstrengeling wordt hierdoor alleen maar verder aangewakkerd. In sommige gevallen moet je als bedrijf niet eens zaken willen doen met een opdrachtgever waarbij vooraf al kan worden ingeschat dat een dergelijke samenwerking vragen zal oproepen. De reactie van Els Barendregt in het AD is tekenend voor bijna alle lokale ondernemers: “We worden telkens overgeslagen”.