VPinfo

Eilandgemeenten willen Blankenburgtunnel

nieuwewaterwegEr kan twee keer zo veel verkeer door, het effect op de doorstroming op de A15 en de A4 is veel gunstiger en de Groene Kruisweg wordt er meer door ontlast.

Als de gemeenten op Voorne-Putten konden bepalen wat de nieuwe verbinding onder de Nieuwe Waterweg moet worden, kozen ze voor de Blankenburgtunnel.

Het alternatief, de Oranjetunnel, is verkeerskundig gezien minder aantrekkelijk.

 

Beide opties staan in het Masterplan Rotterdam Vooruit. Daarin worden allerlei maatregelen voorgesteld om Rotterdam en het havengebied bereikbaar te houden, ook als de Tweede Maasvlakte er eenmaal is. De Oranjetunnel en het bijbehorende tracé zouden ter hoogte van de Maeslantkering moeten komen. De Blankenburgtunnel en het bijbehorende tracé staan net ten oosten van de lijn Rozenburg-Maassluis ingetekend.

Behalve de positievere effecten op de verkeersafwikkeling in de regio, is er nog een reden waarom de gemeenten de Blankenburgtunnel willen. Uit studies blijkt dat deze tunnelvariant flink wat verkeer door de Beneluxtunnel wegneemt. Dat is belangrijk. De Blankenburgtunnel zorgt voor ontlasting van de Beneluxcorridor, waardoor realisatie van van de A4-Zuid (ten oosten van Spijkenisse) dichterbij komt.

Inpassen in veenweidgebied
De voorkeur van de eilandgemeenten betreft een voorlopig standpunt, gebaseerd op de nu beschikbare studies en inzichten. De gemeenten stellen wel twee randvoorwaarden. Het Blankenburgtracé moet zorgvuldig worden ingepast in het veenweidegebied tussen Vlaardingen en Maassluis.

Verdubbelen N57
Daarnaast moet het onderliggend wegennet worden aangepast. De N57 (tussen de N15 en Hellevoetsluis) moet twee keer twee rijbanen krijgen. Door de komst van de Blankenburgtunnel zal de verkeersdrukte op de N57 immers flink toenemen. Dat komt doordat veel Hellevoeters die nu via de Kanaalweg WZ, de Groene Kruisweg en de Hartelbrug richting Rotterdam rijden, zullen kiezen voor de N57 en de Blankenburgtunnel. Komend vanuit die tunnel kunnen ze dan via de A20 richting Maasstad. Hier ligt ook de grote winst voor het verkeer op het eiland: dankzij dit alternatief worden Groene Kruisweg en Hartelbrug ontlast. De bereikbaarheid van Voorne-Putten zal hierdoor verbeteren.

Meerdere varianten
De voorkeuroptie van de regiogemeenten kent in het Masterplan Rotterdam Vooruit drie varianten. Aan de Rozenburgse kant begint de tunnel in ieder geval halverwege het gebied tussen de oever en de plek waar de N15 in de A15 overgaat. Daar zal ook de afslag naar de tunnel komen. Aan de andere kant kunnen tunnel en tracé op drie plekken komen te liggen: vlak langs Maassluis, meer in de richting van Vlaardingen of daar precies tussenin. Elke variant takt aan op de A20. Ook van de Oranjetunnel bestaan op papier drie varianten. Nog dit najaar besluit de minister van Infrastructuur en Milieu welke tunnel er komt en welke variant daarvan.

Mobiele versie afsluiten