De raadsleden willen een nieuwe start maken. Ze willen af van de besmette gemeentenaam Spijkenisse die steevast onderaan overzichtslijstjes verschijnt. Los je dat op door de gemeentenaam te wijzigen? Nee!
Een gemeentenaam wordt zwaar overschat. Wie kent de gemeente Horst aan de Maas? Weet u welke plaatsen er onder vallen? Misschien zeggen de namen van dorpen als America en Sevenum u wel wat. Rond America liggen twee vakantieparken. Bij het dorpje Sevenum ligt Toverland. Het Bildt. Kent u dat? Nee, het is niet verkeerd geschreven. Het is een gemeente in het noorden van Friesland. Of de gemeente Drimmelen? Dat zegt u ook niets? Kent u de plaatsen Hooge Zwaluwe en Lage Zwaluwe? Vast wel. Op weg naar het zuiden als u over de A16 rijdt heeft u die plaatsen vast wel gezien op de borden.
Imago
Een nieuwe gemeentenaam maakt ook geen einde aan de aanwezigheid in verschillende overzichtslijstjes. Vaak worden steden daarin opgenomen, geen gemeenten. En daar waar gemeenten wel worden opgenomen, kan de samenvoeging met Bernisse er wellicht toe leiden dat Spijkenisse stijgt en zo als stad en gemeente van het slechte imago afkomt. Dat is beter dan een nieuwe naam en een stad die een bezoedeld imago blijft hebben.
Hoeveel inwoners uit Bernisse voelen zich Bernisser? Geen. Ze voelen zich Geervlieter, Heenvlieter of ‘Slander’. Men identificeert zich met de woonplaats en niet direct met de gemeente.
Kosten
Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit van Groningen (november 2012) is gebleken dat fusies uiteindelijk niet leiden tot minder kosten, maar tot meer kosten. Gemeenten gaan meer geld uitgeven en dat geld, dat hebben beide gemeenten Spijkenisse en Bernisse niet. Bernisse gaat samen met Spijkenisse, omdat zij het financieel niet meer alleen aan kan. Maar ook in Spijkenisse is de bodem van de schatkist bereikt. De lokale spaarpot heeft nu nog maar € 1,2 miljoen beschikbaar en wordt deze maand kunstmatig opgehoogd.
Een nieuwe naam leidt tot een nieuw logo. Een nieuw logo leidt tot hogere kosten. Dat kan oplopen tot enkele tonnen en dat geld is niet beschikbaar. Het logo moet worden verwerkt op briefpapier, visitekaartjes, bedrijfskleding, bestickering van auto’s en andere gemeenteapparatuur. Allemaal extra kosten. En waarom? Omdat een deel van de raad denkt met een naamswijziging van een slecht imago af te komen? Daar is wel meer voor nodig, dan een naamswijziging. En wat heeft ONS bereikt in 20 jaar stadsbestuur? De gemeentelijke schatkist is leeg gemaakt in pogingen het imago te ‘verbeteren’. Dan nu nog een naamswijziging doorvoeren? Zou dat wel werken?
Democratie
De meest belangrijke reden om tegen een naamswijziging te zijn? Ruim 83% van de stemmers op de TROTS Facebook-poll wil de naam Spijkenisse behouden. Dat lijkt me een dikke, representatieve meerderheid. En in een democratie gaat het om de wil van de meerderheid? Toch?
Chris Hottentot
Steunraadslid
TROTS Spijkenisse