In de weekeinden van 16 tot 19 en van 23 tot 26 oktober wordt het Hartelkruis aangepast. Dat is nodig om de doorstroming op het Hartelkruis te verbeteren.
Het Hartelkruis is nu erg gevoelig voor files. Filevorming op het Hartelkruis vertraagt ook de doorstroming op de A15. De doorstroming op het Hartelkruis wordt verbeterd door de twee belangrijkste rijrichtingen meer ruimte te geven.
Om dat mogelijk te maken worden vijf veel minder gebruikte rijrichtingen verwijderd. Zo wordt het Hartelkruis voor circa 3.000 weggebruikers per spitsuur beter, sneller en veiliger.
De twee meest gebruikte rijrichtingen op het Hartelkruis zijn die vanuit Spijkenisse naar de A15 richting Rotterdam en die vanaf afrit 16, vanuit de Botlektunnel richting Spijkenisse. Door die meer ruimte te bieden, verbetert niet alleen de doorstroming op het Hartelkruis, maar ook die op de A15. De vijf rijrichtingen die na de aanpassing niet meer gebruikt kunnen worden zijn:
• vanaf de Hartelbrug/Spijkenisse rechtdoor naar de Oude Maasweg
• vanaf de Hartelbrug/Spijkenisse linksaf naar de A15 richting Rozenburg/Maasvlakte
• vanaf de Oude Maasweg rechtdoor naar de Hartelbrug/Spijkenisse
• vanaf de Oude Maasweg linksaf naar de A15 richting Botlektunnel
• vanuit Rozenburg/Maasvlakte vanaf afrit 16 linksaf richting Oude Maasweg.
Voor de lijnbus blijft de oversteek vanuit Spijkenisse naar de Oude Maasweg en vice versa wel mogelijk. Deze doorsteek wordt afgesloten met een slagboom. De doortocht voor de bus wordt mede geregeld door verkeerslichten. Verder zijn er geen verkeerslichten meer.
In de nieuwe situatie wordt de mogelijkheid gecreëerd om vanaf de Oude Maasweg op het Hartelkruis rechtsaf te slaan naar de A15 richting Rozenburg/Maasvlakte. Het fietspad wordt verlegd om aanrijdingen tussen recht doorgaande fietsers en rechtsafslaande automobilisten te voorkómen.
Weggebruikers die in één van de vijf rijrichtingen reden die nu niet meer mogelijk zijn, volgen een alternatieve route. Het gebruik van de Botlekbrug wordt gestimuleerd om files in de Botlektunnel te verminderen. Nu is de route over de Botlekbrug niet populair omdat weggebruikers bang zijn te moeten wachten voor een geopende brug. Op strategische plekken worden informatiepanelen geplaatst die tijdig aangeven dat de brug open gaat.
Aan de keuze voor deze aanpassing van het Hartelkruis is veel overleg vooraf gegaan. De Verkeersonderneming, de gemeente Spijkenisse, de deelgemeente Hoogvliet, de provincie Zuid-Holland en diverse bedrijven in de omgeving van het Hartelkruis zijn het erover eens dat de gekozen aanpassing de doorstroming op het Hartelkruis en in de Botlektunnel het meest verbetert.