Onlangs diende Hoogenraad Media, het bedrijf achter o.a. VPinfo.nl, een klacht in bij de gemeente Spijkenisse over de schijn van belangenverstrengeling door wethouder Gert-Jan ’t Hart om ex-raadslid Marco Jongeneel en zijn bedrijf Vijf890 de campagne voor InSpijkensse te gunnen. Deze klacht gaat worden onderzocht.
De gemeenteraad heeft inmiddels een onderzoekscommissie ingesteld die bestaat uit Sylvia Broekmeulen (PvdA), Hans Mellink (SP) en Bert Veenstra (VVD). Wanneer het onderzoek afgerond wordt, is nog niet bekend. Volgens de vastgestelde procedures dient een klacht binnen 6 weken beantwoord te worden.
Hoogenraad Media betwijfelt of de uitslag de bevestiging zal geven dat de klacht 100% wordt onderschreven. Maar gaat er wel van uit dat een gedegen onderzoek een fors aantal vragen gaat opleveren. Inmiddels is er steeds meer duidelijkheid over de gang van zaken.
Enige tijd geleden belegde de gemeente een brainstormsessie waarbij The Four Marketiers en Vijf890 bij aanwezig waren. Beide bedrijven hebben een warme band met de gemeente. The Four Marketiers zijn als bedrijf gestart door het project de Spijkkaart, waarin de gemeente een aanzienlijk belang heeft. Marco Jongeneel, directeur van Vijf890, was eerder raadslid voor de ONS te Spijkenisse, welke ook vertrekkend wethouder ’t Hart levert.
Wat Hoogenraad Media steekt is dat de gunning van de campagne direct is gegund aan een deelnemer van de brainstormsessie. Zo wordt er een “voorsprong” gegeven aan de deelnemers die mogelijk zelfs een stuk eigenbelang inbrengen.
Daarmee snijdt de gemeente zichzelf in de vingers. Er wordt bij een dergelijke werkwijze niet gekeken of er andere partijen zijn die vanuit de basis van de opdracht een betere invulling kan geven aan de campagne.
Over een aantal weken wordt de uitkomst van het onderzoek verwacht. Mocht dit aanleiding geven om verder bezwaar aan te tekenen dan zal Hoogenraad Media deze weg ingaan.