Wat komt er nog meer in het Hartelpark en hoe zit dat nou met die Tango in Spijkenisse?
Ze halen volop het nieuws.
Tangotankstations , Q8, bestaat 10 jaar en viert het groots met acties op speciale dagen.
Op diverse locaties in het land krijgen klanten 20% korting op de brandstofprijzen. En dat scheelt al gauw zo’n 9 euro in je portemonnee. Wilde taferelen maakte ik mee in Schiedam. Ik ging op visite en stond een uur vast. Maar terugkomend op de Tango in Spijkenisse. Hoe zit dat nu eigenlijk?
Er doet een opmerkelijk verhaal de ronde. De grootste partij zou de Tango ook niet bij het Hartelpark willen, maar zo is er gezegd: ‘het is zo’n groot bedrijf met zoveel juridische mogelijkheden. ‘Oh. Hoezo niet willen? Zij zijn toch de regerende partij in Spijkenisse? Je regeert toch naar wat je wilt? Daarom zijn we maar in de papieren dossiers gedoken. Het was wel even anders zoeken. Blijkt dat het Bestuurlijke Informatie Systeem is geïntegreerd in de site van de gemeente Spijkenisse. Met als gevolg dat de zoekfunctie niet werkt conform het oude systeem.
Tijdens de commissievergadering ROB in januari 2006 is het collegevoorstel aan de orde gekomen.
In het kort, het document bevat 8 pagina’s: Sinds 2002 voert de gemeente overleg met Q8 om het tankstation aan de Stationsstraat te verplaatsen naar de Borgtweg. Dit omdat de gemeente het gebied aan de Stationsstraat wil revitaliseren. De gemeente heeft een inspanningsverplichting: een nieuwe vestigingslocatie aanbieden. Een aansluiting op of vanaf de Groene Kruisweg zo dicht bij het kruispunt is voor de beheerder van deze weg, Provincie Zuid-Holland, onacceptabel.
Met het oog op toekomstige ontwikkelingen wordt aangeraden om langs de Borgtweg ruimte te reserveren voor eventuele toekomstige aanpassingen aan de infrastructuur. Voor eventuele plannen voor andere locaties in de omgeving vormt de bouw van het Tangostation geen belemmering. Kostenbaten-analyse: 130.000 euro investering tegen 252.000 contante waarde.( In 2006) Er wordt 1.100 m2 aan bosplantsoen en bomen gerooid. Het tankstation zelf is 600m2 groot. In de Noord Oosthoek van het kruispunt wordt het groen uitgedund tot een bomenweide om het zicht op het station te bieden.
De compensatie voor het tankstation aan de Stationsstraat had in 2007 al een feit moeten zijn, maar door een procedurefout van de gemeente, zij kiest voor de vrijstellingsprocedure artikel 19.2 daar waar het artikel 19.1 had moeten zijn, afstemming met de Provincie, keurt de Rechter de procedure af. De gemeente gaat nu, 2010, opnieuw voor de vrijstellingsprocedure artikel 19.1 bij de Provincie. De Wet Ruimtelijke Ordening is inmiddels aangepast, maar omdat het om een oude aanvraag gaat, mag de gemeente de oude procedure volgen.
Dit even uit de oude doos, zodat iedereen weer weet hoe het nu zit. Wat ik me nu afvraag: Wat kunnen we nu nog meer gaan verwachten in het Hartelpark? Het heet toch park, met bestemming park, maar inmiddels is er al wel een ambtenaar aangewezen om plannen voor het achtergebied vorm te gaan geven.
Angelique Bolk