
De slimme ondernemer doet er alles aan om er voor te zorgen dat zijn waardevolle personeelsleden aanblijven.
Het zijn de hoogste kosten maar eenmaal een goed personeelslid ontslagen, zit de ondernemer met een veel groter probleem als het weer net iets beter gaat. Vindt dan maar eens dat goed opgeleid en ingewerkt personeelslid. Wie slim rekent kan nagaan dat een nieuwe medewerker inwerken duurder blijkt te zijn.
Met de voorraden is op een gegeven moment wel een bodem bereikt. Ook de huur, zal iets kunnen schelen maar of het echt zoden aan de dijk zet?
Nee, de enige oplossing die een ondernemer kan gebruiken om het hoofd in slechte tijden boven water te houden is veel adverteren. Zorgen dat iedereen weet dat de zaak nog volop draait. Met pakkende acties die de klanten onthouden.
Alleen dan zijn er kansen. Want als zelfs klanten gaan twijfelen of een bepaalde onderneming, er een week later nog wel is, is dat vaak het moment dat er geen redden meer aan is. Nu is mijn advies om te adverteren niet een wildcard om zomaar wat te doen. Juist het slim inzetten van media die een groot bereik heeft maar ook maximaal in de doelgroep zitten, is een voorwaarde voor succes.
Als u het honderdste autobedrijf bent in de huis aan huiskrant, dan slaat u de plank mis. U valt gewoon niet meer op. Tijd voor andere communicatiekanalen. Gorillamarketing, radio, internet, flyers. Zomaar vier mogelijkheden die vaak met een bescheiden budget te realiseren zijn.
Neem de tijd om hier eens over na te denken. Vertaal de mogelijkheden die u heeft naar een effectieve manier van communicatie en beleving van uw potentiële klanten. U zult zien dat het werkt.
Freek Mulder
Communicatie adviseur