Om de verkeersdruk op de Rotterdamse snelwegen het hoofd te bieden, moet een nieuwe verbinding onder de Nieuwe Waterweg, de Blankenburgtunnel, worden aangelegd.
De voorkeur voor dat tracé heeft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) woensdag bekendgemaakt.
De minister liet onderzoek doen naar diverse tunnelvarianten. Uiteindelijk kwamen 2 tracé’s als voornaamste optie bovendrijven: de westelijk gelegen Oranjetunnel en de Blankenburgtunnel, die dichterbij de bestaande Beneluxtunnel staat ingetekend.
”Van alle varianten lost de Blankenburgtunnel het beste de verkeersproblemen op. Bovendien is deze tunnel zo’n 800 miljoen euro goedkoper”, aldus de minister in een toelichting.
Tol betalen
Zij zegt voor een goede inpassing van de weg zo’n 150 miljoen euro extra uit te trekken. Daarmee komen de kosten van de zogeheten Nieuwe Westelijke Oeververbinding (NWO) uit op 1,2 miljard euro. Hiervan wordt 300 miljoen euro betaald uit tol, aldus de minister.
Drie varianten
Voor de Blankenburgtunnel lagen drie varianten op tafel. Schultz kiest voor de ‘gele’ variant die loopt langs Krabbeplas-west. Dit betekent volgens de minister dat de weg niet dwars door maar langs het weidelandschap tussen Vlaardingen en Maassluis gaat lopen. Met de keuze wordt bovendien het Volksbos gespaard, aldus Schultz.
De NWO sluit aan op de A15 en de A20. Het tracé moet de Beneluxtunnel ontlasten en zorgen voor een betere bereikbaarheid van de Rotterdamse haven.
De aanleg van de Blankenburgtunnel kan rekenen op steun van een meerderheid van de betrokken lokale overheden, zoals de gemeente Rotterdam, de provincie Zuid-Holland en de stadsregio’s Rotterdam en Haaglanden. Ook Havenbedrijf Rotterdam en het Rotterdamse bedrijfsleven zijn voorstander van de tunnel
Milieuorganisaties als Natuurmonumenten, bewonersorganisaties en onder andere de gemeenten Vlaardingen, Maassluis en Midden-Delfland zijn tegen de Blankenburgtunnel omdat die natuur en de leefbaarheid in het gebied zou aantasten. Zij pleiten voor de Oranjetunnel. Ook de ANWB vindt dat een beter alternatief.
Ontstemd
Natuur- en milieuorganisaties zijn ontstemd over de keuze van minister Schultz van Haegen. De organisaties noemen haar keuze ”onbegrijpelijk”, omdat de tunnel volgens hen het natuurgebied Midden-Delfland vernietigt.
Dat hebben diverse organisaties, waaronder Natuurmonumenten en Milieudefensie, woensdag in een gezamenlijke reactie laten weten.
De tunnel vormt bovendien geen structurele oplossing voor het fileprobleem, zeggen de milieuclubs.
Voorne Putten
De Blankentunnel heeft al lange tijd de voorkeur gehad van de gemeenten op Voorne-Putten. De afgelopen maanden hebben zij regelmatig in Den Haag hun voorkeur laten horen. Men hoopt dat op deze manier de verbindingen met Voorne-Putten verbeteren.
Niet iedereen is het daar mee eens. Vooral Spijkenisse heeft volgens hen weinig aan deze tunnel. Want aansluiten op Spijkenisse doet deze niet, dus blijft Spijkenisse afhankelijk van de bestaande verbindingen.