Zwarte dag voor Spijkenisser taxibedrijf, gedwongen ontslagen niet uitgesloten
Verslagen en aangedaan, dat is de reactie bij Niemantsverdriet. De vervoerder, gespecialiseerd in aangepast vervoer heeft de aanbestedingsstrijd verloren voor het collectief vervoer in Spijkenisse.
Het bedrijf met 150 part- en fulltime medewerkers en circa 120 voertuigen verliest hierdoor een belangrijk deel van haar werk.
“Mijn hoofd tolt” zei de heer Niemantsverdriet, zoon van Adri Niemantsverdriet die het bedrijf midden jaren 50 oprichte. Telefonisch wil hij nog niets kwijt over de gevolgen die dit heeft voor zijn bedrijf maar dat dit verstrekkende gevolgen heeft is duidelijk. Vanavond wordt het personeel, waarvan sommigen al bijna 30 jaar werken voor de onderneming, ingelicht door Niemantsverdriet.
Door een aanbestedingsprocedure zijn de rechten om het WMO vervoer te verzorgen overgegaan naar RMC, een Rotterdamse vervoerder die ontstaan is door de samenwerking van de RET en de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC).
Het gaat vooralsnog om een voorlopige gunning, aldus Tineke Feitsema, woordvoerster van de gemeente Spijkenisse. Alle partijen die ingeschreven hebben op de procedure kunnen gedurende 15 dagen bezwaar maken. Later vandaag zal er mogelijk nog een persbericht volgen.
Vervoer op Maat
De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) schrijft voor dat iedere gemeente in het vervoer voor mensen met een handicap moet voorzien. Deze groep kan door lichamelijke beperkingen geen gebruikmaken van het reguliere openbaar vervoer. WMO vervoer is de belangrijkste vervoersvoorziening voor deze doelgroep in Spijkenisse.
De nieuwe vervoerder, RMC beschikt over 94 rolstoelbussen en ongeveer 340 gekwalificeerde chauffeurs voor Vervoer op Maat (VoM). Vervoer op Maat vervoert 1,2 miljoen klanten per jaar. De tarieven voor het reizen met Vervoer op Maat zijn gelijk aan de tarieven van het openbaar vervoer.
Via Twitter laten zowel GroenLinks als Trots op Nederland verbaast te zijn over deze ontwikkelingen. Mogelijk wordt er middels de aanbestedingsprocedure geld bespaart op de korte termijn maar op de lange duur kan werkloosheid onder het huidige personeel deze besparing te niet doen.
Reactie gemeente
De gemeente heeft in de aanbestedingsdocumenten hoge kwaliteitseisen gesteld aan de inschrijvers, onder andere met betrekking tot de aanrijtijden. In eerste instantie zijn alle inschrijvingen bekeken op kwaliteit, waarna een beoordeling op prijs heeft plaatsgevonden.
De gemeente is verplicht om de opdracht te gunnen aan degene die de meest gunstige aanbieding heeft gedaan, in dit geval RMC B.V.. Niemantsverdriet uit Spijkenisse heeft sinds 1996 het collectief vervoer in Spijkenisse uitgevoerd. De gemeente is altijd erg tevreden geweest over het bedrijf.
Personeel
In de CAO voor de taxibranche zijn strenge afspraken opgenomen over overname van personeel. Uit het oogpunt van werkgelegenheid is bedongen dat 75% van het personeel van de oude vervoerder een baan aangeboden krijgt bij de nieuwe vervoerder.
Als er geen bezwaar wordt aangetekend tegen de voorlopige gunning, start de nieuwe vervoerder op 1 september met de uitvoering van het collectief vervoer. Na definitieve gunning zal de gemeente alle klanten nader informeren.