“Heeeeee halloooo, hier jullie favoriete wethouder van financieren en stadsverpaupering JG Gaathard.
Zeg ik wil jullie deze scoop gunnen”.
“Ga maar eens kijken bij de Niet Eurobrug bij de Kikkerveen waar die veelgebruikte Niet Eurobrug momenteel helaas wordt voorzien van drie nieuwe lariks plankjes. Wel snel zijn, die man die er bezig is wordt per uur betaald, en dus kan die maar zo weer weg zijn want wat mij betreft moest die het wel kunnen fixen binnen een uurtje of twee”.
Nou meneer Gaathard, toeval of niet, bij ons op de redactie zit Maurice Berkhout. Maurice is werkzaam bij een bedrijf dat bruggen bouwt en beheert in heel Nederland. Dus kan ik hem gelijk vragen wat hij er van vindt. Dank voor uw telefoontje.
Op ons verzoek begint Berkhout met zijn visuele inspectie. Berkhout: “als ik nu al zie hoe druk het hier is, is mijn eerste vaststelling dat deze brug vrij smal is. Het is mogelijk om deze brug zelfs zonder vervanging van het dragende deel één meter breder te maken. Daarnaast wordt ter vervanging hout van 4.5 cm dikte gebruikt. De originele oude planken zijn echter 5 cm dik. Door de antisliplaag wordt dit verschil zelfs nog groter. De vorig jaar vernieuwde planken die wel voorzien zijn van antislip wijken bijna 1 cm af van de originele jaren ´70 planken. En wat mij ook nog opvalt, deze brug is al heel erg lang niet voorzien van een laklaag. Hierdoor slijt met name het hout van de brugleuning nog sneller, iets wat Gaathard van de gemeente vast niet erg vindt omdat dit past in het gevoerde verpauperingsbeleid”.
Volgens Berkhout is het eigenlijk een wonder dat deze brug er al zo lang ligt. “hij is net zo oud als de huizen hier in de wijk. Maar daar waar alle particuliere huisbezitters hun kozijnen allang hebben vervangen door kunststof kozijnen of nieuw hardhout is het een wonder dat men de levensduur van zulke belangrijke oeververbindingen zo lang weten te rekken. Je kunt echt zien dat er een marginaal onderhoudsbeleid wordt uitgevoerd”. En deze stelling blijkt te kloppen. Volgens de meerjaarsbegroting van Spijkenisse is er alleen incidenteel budget beschikbaar. Het is volgens Berkhout slechts een kwestie van tijd dat het gevoerde beleid leidt tot ongelukken. En of deze slachtoffers in staat zijn om schade bij de gemeente Spijkenisse te verhalen valt nog maar te bezien.
Met Berkhout bezoeken wij ook nog een aantal andere Niet Eurobruggen in de wijk Waterland. Ook daar dezelfde verfloze overbruggingen. Allemaal achterstallig onderhoud. “je hebt minimaal onderhoud en minimaal onderhoud, maar dit komt nog niet eens bij de minst kritische beschrijving van minimaal”, besluit Berkhout.
We proberen nog even te bellen naar wethouder GaatHard. Maar die kon niet aan de telefoon komen. “Hij is momenteel in overleg met wat ontwikkelaars om een nieuwe niet bestaande wijk te ontwikkelen”, is de reactie aan de andere kant van de telefoon. Voor ons een opluchting. Hij zou zich maar eens inzetten voor de bestaande wijken.