Doet u uw dagelijkse boodschappen dicht bij huis of gaat u hiervoor naar winkels buiten uw eigen woonplaats? Waar gaat u heen als u een dag gezellig wilt winkelen? En hoe tevreden bent u over het winkelaanbod bij u in de buurt? De antwoorden op deze vragen hebben gemeenten en provincies nodig om de ruimtelijke ordening zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen van haar inwoners.
Internet en koopzondag
Het onderzoek biedt inzicht in de ontwikkeling van het koopgedrag en het economisch functioneren van de (grotere) winkelcentra en aankoopplaatsen. Naast actuele gegevens over koopgedrag levert het onderzoek ook informatie over de oriëntatie op niet-winkelkanalen als internet en de koopzondag. Ook komen andere aspecten van koopgedrag aan bod zoals bezoekfrequentie, vervoermiddelgebruik en waardering voor aankoopplaatsen. De uitkomsten van het onderzoek kunnen onder meer worden gebruikt voor het evalueren en actualiseren van detailhandelsbeleid.
Omvangrijk onderzoek
In totaal omvat het onderzoeksgebied 158 gemeenten. Nog niet eerder is voor een dergelijk groot aantal gemeenten het koopgedrag in beeld gebracht. Voor het onderzoek worden de komende maanden meer dan 55.000 enquêtes afgenomen. Inwoners die worden uitgenodigd voor deelname aan het onderzoek ontvangen binnenkort een brief waarin het doel van het onderzoek wordt uitgelegd en staat hoe u kunt deelnemen aan het onderzoek. De resultaten van het onderzoek zijn na de zomer van 2011 bekend. Meer informatie over het onderzoek is te lezen op www.kso2011.nl.