Wethouder Christel Mourik van Spijkenisse heeft de Tweede Kamer tijdens een hoorzitting laten weten dat er op Voorne Putten een voorkeur bestaat voor de aanleg van de Blankenburgtunnel. Zij deed dit, vergezeld door wethouder Roza van Hellevoetsluis en wethouder Riet van Bernisse, namens alle vijf gemeenten op Voorne Putten.
De Tweede Kamer heeft de hoorzitting over de nieuwe Westelijke oeververbinding gepland om, voor officiële besluitvorming door de minister van Infrastructuur en Milieu, zoveel mogelijk informatie en standpunten te horen.
De gemeenten op Voorne Putten werken nauw samen, ook op het gebied van Verkeer en Vervoer. ‘Het is goed om te horen dat deze samenwerking inmiddels heel breed bekend is en dat we door de Tweede Kamer dan ook gezamenlijk worden uitgenodigd’, aldus Christel Mourik. ‘Wij hebben er bij de aanwezige leden van de Tweede Kamer voor gepleit dat het noodzakelijk is voor de ontwikkeling van onze regio, waar zich met het havengebied de economische motor van Nederland bevindt, maar ook voor het woon- en leefklimaat van onze inwoners, dat deze Nieuwe Westelijke oeververbinding er snel komt.’
In de afgelopen periode is op Voorne Putten een voorkeur ontstaan voor de Blankenburgtunnel. ‘Het is van groot belang dat we infrastructuur aanleggen die de grootste bijdrage levert aan het oplossen van de huidige vraagstukken. Dit onderzoek is gestart met drie doelstellingen: het ontlasten van de Beneluxcorridor, het robuuster maken van de ontsluiting van het Havengebied en de greenport én een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de toekomstige A4-as. De Blankenburgtunnel levert aan die drie doelstellingen de grootste bijdrage.’
De gezamenlijke gemeenten op Voorne Putten hechten aan eenduidigheid en draagvlak in de regio, maar ook aan snelle en heldere besluitvorming. Er bestaat begrip voor de zorgen van de noordelijke gemeenten aan de Waterweg. ‘Het Rijk heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een goede inpassing van de infrastructuur in een gebied waar mensen wonen, werken en leven. We zijn het met de gemeenten ‘aan de overkant’ eens dat er geen sprake kan zijn van de aanleg van een tunnel zonder dat ook hieraan wordt gedacht. Een goede inpassing betekent overigens voor ons niet alleen oog voor de landschappelijke waarden, maar ook een goede aansluiting op het onderliggend wegennet’, vervolgt Mourik.
‘Draagvlak is voor ons meer dan een antwoord op een goede, verantwoorde inpassing en aansluiting van de nieuwe verbinding. Draagvlak onstaat ook als de overheid zich een betrouwbare partner toont en echt een beslissing neemt. Voorne Putten verdient dat. Het Rijk moet nu de handschoen willen oppakken en durven kiezen. Kiezen voor de economische ontwikkeling van de regio en het woon- en leefklimaat in dit gebied.