In totaal doen er 195 kinderen uit Brielle mee. De start is op het Gooteplein, naast het BRES-gebouw. Voorafgaand worden de fietsen gekeurd op dinsdag 19 april.
Ook in 2010 zijn er in Nederland weer kinderen in de leeftijd van 0-15 jaar om het leven gekomen door een ongeval in het verkeer. Daarnaast raken er jaarlijks ongeveer 2.000 kinderen in het verkeer ernstig gewond. Bij alle ongevallen met kinderen in de groep 0 tot 15jarigen is ongeveer de helft als fietser betrokken bij een ernstig ongeval, een kwart als voetganger en een kwart als autopassagier. Nog altijd zorgt het verkeer voor teveel jonge verkeersslachtoffers.
Kinderen die eerder geslaagd zijn voor het schriftelijk Verkeerexamen, kunnen nu in de praktijk laten zien wat ze hebben geleerd. Op woensdag 11 mei stappen ze vanaf 09.00 uur op de fiets voor het Praktisch Verkeerexamen. De route van het Praktisch Verkeerexamen is zorgvuldig uitgezet in de wijk Rugge en komt overeen met de dagelijkse werkelijkheid. Tijdens deze route letten diverse controleposten onder andere op het verlenen van voorrang, het aangeven van richting en een van de belangrijkste onderdelen, het kijken.
Leerlingen mogen alleen aan het Praktisch Verkeersexamen deelnemen op een fiets die aan alle wettelijke eisen voldoet. Om ervoor te zorgen dat alle leerlingen over een veilige fiets beschikken, is voorafgaand aan het Praktisch Verkeersexamen een fietskeuring op dinsdag 19 april a.s.. Er wordt gecontroleerd op het volgende: het stuur zit goed vast. De bel is goed te horen. De handvatten zitten goed vast aan het stuur. De remmen (handremmen, terugtraprem) werken goed. De remblokjes zijn niet versleten. De banden zijn heel en hebben voldoende profiel. De spaken in beide wielen zitten goed vast. De trappers zijn voldoende stroef. Het zadel zit goed vast. Het zadel staat op de juiste hoogte afgesteld. De ketting is goed afgesteld, niet te slap, niet te strak. Er zit een rode reflector aan de achterkant van de fiets. Beide wielen of banden hebben witte of gele reflectoren die een aaneen gesloten cirkel vormen of twee symmetrische losse reflectoren die aan beide kanten van het wiel zichtbaar zijn. Beide trappers hebben gele of witte reflectoren.
Kloppen al deze punten? Dan voldoet de fiets aan de eisen die de wet stelt aan een dagfiets. De fiets mag dan overdag en bij goed zicht de weg op. Voldoet de fiets niet aan één van bovengestelde punten dan wordt de fiets afgekeurd voor het Praktisch Verkeerexamen. De fiets voldoet dan namelijk niet aan de wettelijke verplichtingen voor een dagfiets en/of is niet veilig in het gebruik.
Wil je ook in het donker en overdag bij slecht zicht de weg op, dan moet de fiets ook nog aan de volgende punten voldoen:
Er zit een witte reflector aan de voorkant van de fiets of geïntegreerd in de koplamp. De koplamp werkt goed, zit stevig aan de fiets vast en geeft wit of geel licht. Het achterlicht werkt goed, zit stevig aan de fiets vast en geeft rood licht. De dynamo werkt goed, ook bij nat weer. De bedrading is goed vastgezet of weggewerkt in het frame.