Snel aan de slag voor noordelijke randweg die nu niet nodig is

asfalterenDe gemeenteraad van Hellevoetsluis heeft vorige week ingestemd met het voorstel van het college om percelen te onteigenen voor de aanleg van de noordelijke randweg.

Met uitzondering van D66 was het voor alle fracties in de gemeenteraad gesneden koek dat die weg tussen de Rijksstraatweg en de Nieuweweg er heel snel moet komen. Toch valt er veel voor te zeggen om het plan enige tijd vooruit te schuiven. Dat kan de gemeente mogelijk veel besparen.

Door het college is de weg altijd in verband gebracht met de verkeersonveiligheid van de Rijksstraatweg bij Nieuwenhoorn. Onlangs werd Stichting Rijksstraatwegbelangen Nieuwenhoorn opgericht door mensen die al jarenlang strijden voor verkeersveiligheid in hun straat. Maar volgens deze belangengroep heeft de aanleg van noordelijke randweg weinig tot helemaal niets met de verkeersonveiligheid van hun weg te maken.

 

Men meent dat er vanuit Hellevoetsluis voldoende alternatieve routes zijn om Brielle te bereiken, met name die over de Parellelweg langs het Ravense Bos of daar vlakbij met een extra noordelijke aansluiting met de A57. Hierin wordt de belangengroep gesteund door het bureau Walvis, dat een ontwerp maakte voor een verkeersveilige Rijksstraatweg. Met een mogelijke vestiging van de Lidl in Nieuwenhoorn, de zaak ligt nu voor de rechter, geeft het college aan sowieso niet enorm veel te hechten aan de verkeersveiligheid daar.

Toch sprak twee weken geleden wethouder Evert Taal in de commissie Wonen, Werk en Recreatie dat het inrichten als een 30 km zone van de Rijksstraatweg juist tot een gevaarlijker dan een veiliger weg zal leiden als daarvoor niet eerst de Noordelijke Randweg wordt aangelegd. De wethouder verwees hier naar een, wat hij noemde, ‘daadwerkelijke onderbouwing van zijn gevoel.´ Kort later moest hij echter toegeven dat die onderbouwing alleen maar bestond uit een gesprek dat hij daarover met een van zijn ambtenaren had gevoerd.

Voor zoete koek

In beantwoording wees het college verder op een toename naar 5000 tot 6000 auto´s dat in de komende jaren per etmaal de Rijksstraatweg zal passeren. Dit is wel heel opmerkelijk volgens metingen in januari van dit jaar passeren daar dagelijks zo´n 4000 gemotoriseerde voertuigen. Terwijl het inwonertal van Hellevoetsluis en Brielle de komende jaren niet gaat stijgen, neemt de gemeenteraad van Hellevoetsluis voor zoete koek aan dat het autoverkeer daar dus met haast 50 procent gaat toenemen. Beweringen dat de noordelijke randweg oplossing zal bieden voor het fileprobleem over de Amnesty Internationallaan snijden niet echt hout. Op zaterdag loopt daar het verkeer vast vanwege de slechte bereikbaarheid van het winkelcentrum de Struytse Hoeck. Aanleg van de fiets- en voetgangerstunnel tegenover het Muiderslotpad, rotonde bij de Kanaalweg en een tweede brug nabij de bibliotheek gaan hier oplossing bieden. Op doordeweekse ochtenden vormen de files over de AI-laan slechts een voorproefje van het echte fileleed dat de automobilist te wachten staat zodra hij de gemeente verlaat richting de Groene Kruisweg of de A57.

Ligt wat lastig

De snelle aanleg van de randweg heeft wel alles te maken met de ontwikkeling van de woonwijk in het Parnassiagebied. Voor een goede verkeersstroom van en naar de daar vele honderden te bouwen woningen zal de nieuwe weg zeker nodig zijn. En juist daar hoor je het college niet over. De ontwikkeling van de nieuwe woonwijk ligt wat lastig. Voorgaande colleges hebben ingezet op het bouwen van woningen binnen bestaande open locaties. Inbreien noemde men dat. Denk hierbij aan de locaties bij de voormalige suikerfabriek langs de Oostdijk, de Ossenhoek, Tramhaven en Molshoek.

Het laatste college besloot in te zetten op het buitengebied. Daar is op zich niets mis mee want op zekere dag loopt Hellevoetsluis vol en moet voor woningbouw de polder worden opgezocht. Maar momenteel worden 625 woningen in Hellevoetsluis op Funda te koop aangeboden, en staat de bouw van vele honderden woningen in de inbreigebieden gepland. De komende jaren gaat de bevolking in deze regio beslist niet stijgen. In deze situatie is haast maken met een verkeersweg voor de ontsluiting van een nieuwe woonwijk in de polder met bijna duizend woningen niet bepaald zinnig. Even wachten tot over enkele maanden het verkeerscirculatieplan wordt gepresenteerd zou niet zo’n gek idee zijn geweest.

-Christiaan van Bremen-

Werk mee aan VPinfo

VPinfo is op zoek naar medewerkers om haar website nog actueler te maken. Ben jij handig met je "digitale pen"? Weet jij wat inwoners van Voorne-Putten willen lezen? Belangstelling voor lokale politiek of activiteiten in jouw gemeente? Meld je dan aan als medewerker. Stuur een mail naar redactie@vpinfo.nl