Wethouder Christel Mourik van Spijkenisse heeft bij minister Schultz van Haegen van het ministerie van Infrastructuur & Milieu de voorkeur van de gemeenten op Voorne-Putten voor de aanleg van de Blankenburgtunnel toegelicht.
Mourik was door de minister uitgenodigd om namens de gemeenten op Voorne-Putten het standpunt van de zuidoever toe te lichten.
De minister heeft vandaag een informeel werkbezoek aan de regio gebracht. Zij heeft zich door verschillende vertegenwoordigers van overheden, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties laten informeren over de standpunten met betrekking tot de nieuwe tunnelverbinding. De minister wil graag het perspectief van zowel de noordoever als de zuidoever horen.
‘Het is goed te horen, dat de samenwerking op Voorne-Putten op het gebied van Verkeer en Vervoer bij de minister bekend is, en dat wij dan ook gezamenlijk worden uitgenodigd’, aldus Christel Mourik. ‘Namens de vijf gemeenten heb ik er bij de minister voor gepleit dat de Blankenburgtunnel noodzakelijk is voor de ontwikkeling van onze regio, met het havengebied als economische motor voor Nederland. De bereikbaarheid van dit belangrijke economische gebied komt steeds verder onder druk te staan en daarom is het noodzakelijk dat de nieuwe verbinding er snel komt’.
‘De Blankenburgtunnel komt het meest tegemoet aan de doelstellingen van 1. ontlasting van de Beneluxcorridor, 2. het robuuster maken van het wegennet in het Havengebied en 3. van versterking van de A4-corridor, de ruimtelijk-economische ontwikkelingsas. De Blankenburgtunnel levert daaraan de grootste bijdrage en is bovendien aanzienlijk sneller aan te leggen en minder kostbaar dan de Oranjetunnel’, aldus Mourik.
Ook veel weerstand tegen Blankentunnel
De natuurorganisaties gaan intussen door met acties. De minister neemt begin december een besluit over haar voorkeur voor het Oranjetracé of het Blankenburgtracé.