Waar blijven de partijen?

lokalepolitiek

Politiek gezien kan je Spijkenisse op allerlei manieren benoemen. Kijk maar naar de verdeling van de zetels in de raad. Van de 35 zijn er 17 voor één lokale partij, de ONS, de overige 18 zijn verdeeld bij de rest waarvan de PvdA de meeste heeft.

Voor de ONS een uitgangspunt die de volgende rekensom oplevert: ONS + 1stem = aangenomen. Of je daar blij mee moet zijn?

Soms is het wel praktisch. Wil de ONS iets, dan is er al heel snel een meerderheid in de raad en kan iets er snel doorheen worden geloodst.

Maar aan de andere kant, wat als bijvoorbeeld Groen Links iets wil? Iets waarvan zij zeker weten dat de ONS het niet wil? Dan kunnen zij maar 1 ding doen. Als een gek lobbyen bij de overige partijen. En die moeten het er dan allemaal mee eens zijn. Haast onmogelijk. Vanuit dat oogpunt gezien is de democratie in Spijkenisse een door het volk gekozen dictatuur.

Klagen doen de andere partijen wel over deze situatie. Soms openbaar, soms alleen in de wandelgangen, simpelweg omdat dit dan de partijen zijn die samen met de ONS de coalitie vormen. Wat dat betreft zijn de VVD en CDA wel heel voorzichtig. Als er al een bericht is vanuit deze partijen, betreft het meestal de acties op wijkniveau.

De partijregels van de ONS zorgen er voor, dat bij iedere verkiezing voor een nieuwe gemeenteraad, de promotiepot goed is gevuld. De raadsleden van de ONS dragen per maand circa 200 euro af aan deze pot. Een rekensom leert ons dat zij bij de komende verkiezingen in 2010 beschikken over een oorlogspot gevuld met een bedrag van 163.200.- euro. Dat is heel veel geld!

Ik vermoed zelfs dat de overige partijen gezamenlijk dit bedrag niet eens benaderen. En toch vind ik dat zij niet moeten klagen. Reden: de andere partijen laten te weinig van zich horen. Al 5 jaar volg ik ieder bericht over de politiek in Spijkenisse. Ik volg de inhoud van de berichten. Ik bekijk wie zij bereiken en welke media daarvoor worden ingezet. Mijn conclusie: het kan echt veel beter en dat zonder een zak geld zoals de ONS heeft. Voor alle partijen dus wat tips. Gratis!

Wat vrijwel alle partijen amper doen is reageren op ontwikkelingen. Een paar keer gaat het wel goed. Zoals de LPF met zijn inspanningen voor de A4 Zuid, de PvdA die vervoer voor 65plussers gratis wilde alsmede zich inspande voor park Vogelenzang en Groen Links die zich afkeerde tegen de wijze waarop de gemeentekas werd gebruikt voor een publieksactie. Maar mijn hersenpan kraakt heel hard als het gaat om de andere lichtpunten in de afgelopen jaren.

fietsenpolitiekBerichtgeving van de CDA kan ik mij niet herinneren. De VVD kwam vooral met publieksacties en staken hun handen uit in Waterland en fietste zonder een meter vooruit te komen in Halfweg samen met de ONS. Maar of zij politiek gezien vooruit willen met de stad?

De tip voor iedere partij: gebruik de media goed! Geef meer interviews, stuur meer opiniestukken in naar de media, gebruik de mogelijkheden die sommige websites bieden om te reageren. De burger bereiken is meer dan met de caravan of marktkraam naar het centrum toegaan. Wees actief in het benaderen. Het verschil tussen “get” en “push”.

Daarbij wordt door veel partijen de krant overschat en internetsites als Spijkenieuws en VPInfo.nl onderschat. Voor de analisten onder ons, dagelijks bereik van deze sites afgezet tegen het weekbereik van de huis aan huisbladen, gecorrigeerd met het percentage berichtlezers van deze kranten, maakt dat de internetsites net zo goed of bij sommige kwesties zelfs beter, gelezen worden. Ik kan dit zelfs toelichten aan de hand van onze server statistieken gelijk na de brand afgelopen week aan de Elementenweg. Binnen 24 uur na de brand hadden meer dan 970 mensen het bericht op onze site gelezen.

Eigenlijk is campagne voeren een zaak die zich niet alleen moet ontplooien rondom de verkiezingen. Het bekend zijn bij de bevolking is meer dan dat. De partij die gedurende 4 jaar doorlopend het nieuws en media-aanbod weet te bespelen heeft nog geen fractie van het ONS budget nodig om toch nog te kunnen scoren.

Ik mis de stellingen die partijen hebben over actuele zaken in de stad. De persberichten waarin vlak voor de commissie of raadsvergadering duidelijk stelling wordt genomen. Waarin een duidelijk Ja of Nee te horen is en waarom! Dit lijkt kruit verschieten maar dat is het zeker niet. Zaaien voor de langere termijn. Want het behalen van stemmen is niet alleen gebaseerd op wat een partij wel of niet heeft bereikt maar eerder hoe een partij of een gezicht van een partij zich in de media heeft ontplooit. Niet eens met deze stelling? Kijk maar eens naar de peilingen. Wilders in de top van deze voorspellingen. Maar bereikt heeft hij voor Nederland nog niets. Toch zal hij bij de komende Tweede Kamer verkiezingen veel stemmers trekken. Juist door de media aandacht.

Media aandacht en communicatie is tegenwoordig een belangrijk instrument. De lokale internet nieuwsmedia geeft daar alle gelegenheid voor. Gratis, zonder een cent subsidie. Nu is het aan de partijen om deze mogelijkheid te gebruiken. Wij kijken halsreikend uit naar uw bijdragen in de mailbox. Want als de politiek graag de burger betrekt bij het democratische proces, dan is dat ook actief communiceren. Niet wachten tot er iemand zich meldt bij de kraam of uit zichzelf naar de website van uw partij surft. Nee, zoek de burger op. Wacht niet tot 2010 maar begin vandaag!

Mario Guagliardo

Werk mee aan VPinfo

VPinfo is op zoek naar medewerkers om haar website nog actueler te maken. Ben jij handig met je "digitale pen"? Weet jij wat inwoners van Voorne-Putten willen lezen? Belangstelling voor lokale politiek of activiteiten in jouw gemeente? Meld je dan aan als medewerker. Stuur een mail naar redactie@vpinfo.nl