Wat? Milieubeleid? Wat is dat?

milieubeleidGroenLinks Spijkenisse had veel kritiek op het uitblijvende milieubeleid, tijdens de begrotingsbehandeling 2010

Christel Mourik (wethouder verkeer en milieu) was verbijsterd door de kritiek van onze partij vanwege de kritiek op haar milieubeleid, of beter géén milieubeleid.

Ze gaf in de begrotingsvergadering aan dat ze maar € 45.000,- had gekregen om aan milieubeleid te doen.

Verder vertelde ze dat er een werkgroep aan het overleggen was. Ze hadden toch intussen ledlampjes gedraaid in één parkeergarage? Ook waren ze bezig met de aanleg van een groene golf op de Schenkelweg, wat natuurlijk niets met milieu maar met vermeende doorstroming te maken heeft. Dat was alles wat ze te melden had. Weerleggen van de waarnemingen, niet van GroenLinks maar van de Stadsregio Rotterdam, deed ze verder niet. Op de site van de Stadsregio zijn de bevindingen in zijn geheel te downloaden.

Al met al zijn wij weer verbijsterd dat het College van B&W verbijsterd is. Heel duidelijk is dat dit College niet bereid is om voor het milieu te knokken. De voorbeelden van de Stadregio spreken voor zich. Dat ze niet de moeite heeft genomen om meer geld te vragen voor milieuprojecten spreekt ook boekdelen, zeker in deze tijd van klimaatverandering.

Haar partij, de VVD, pleitte zelfs voor gratis parkeren tijdens de feestdagen. Wij hoorden haar daar niet tegen protesteren. Dat betekent gewoon stimuleren van automobiliteit. En dat was nu juist een van de kritiekpunten van de Stadsregio, het niet terugdringen van de automobiliteit ten gunste van het openbaar vervoer. Ze ziet niets in het goedkoper maken van het OV, dat was te duur. Het komt er dus hier op neer dat u gratis mag parkeren in de parkeergarages, mede op kosten van de mensen die geen auto hebben of liever met de fiets komen en dat de milieubewuste mensen gewoon de volle mep moeten betalen in de bus. De verliezen, die de parkeergarages oplopen hierdoor, worden betaald uit de OZB.

Dat is toch echt de omgedraaide wereld in een tijd, waarin duidelijk is dat we niet door kunnen gaan met het vervuilen van de lucht. Ook verlaat ze het standpunt dat de gebruiker van de parkeergarages moet betalen voor het onderhoud. In het geval van OV herhaalde ze dat ze vindt dat de gebruiker hiervan moet betalen voor de betere kwaliteit. Dus wel automobiliteit subsidiëren, maar niet de milieubewuste OV gebruiker. Het geeft aan dat onze kritiek meer dan gerechtvaardigd is en ze ons alleen maar heeft bevestigd in wat we hebben opgemerkt.

Nu zijn stilstaande auto’s juist 100% schoner

Dan nog dit: Een groene golf heeft niets te maken met milieu. Dat was 10 jaar geleden misschien zo, maar sinds dat er hybride of auto’s met ISG-technologie zijn gaat die vlieger niet meer op. Was de gedachtegang dat stilstaande auto’s vuiler zijn dan rijdende… Nu zijn stilstaande auto’s juist 100% schoner. Het gaat er nu om of je als automobilist de juiste schone keuze van auto hebt gemaakt en of je als overheid de eigenaren van vervuilende auto’s wilt blijven steunen. Dus doorstroming heeft nu alleen nog te maken met het faciliteren van de haastige en ongeduldige automobilist. Diezelfde automobilist veroorzaakt door deze doorstroming zijn eigen file een eindje verderop, waar normaal gezien geen of veel minder opstoppingen zijn. Stoplichten zorgen voor dosering van het verkeer, dus zorgen juist voor minder files over een grotere afstand.

We zijn benieuwd hoe het College van B&W reageert op onze moties, die dinsdag worden ingediend, mbt het milieu. Dan zal blijken of ze zich echt willen inspannen voor een gezondere samenleving die minder last heeft van CO2, gevaarlijk fijnstof en lawaai

Groen Links Spijkenisse

Werk mee aan VPinfo

VPinfo is op zoek naar medewerkers om haar website nog actueler te maken. Ben jij handig met je "digitale pen"? Weet jij wat inwoners van Voorne-Putten willen lezen? Belangstelling voor lokale politiek of activiteiten in jouw gemeente? Meld je dan aan als medewerker. Stuur een mail naar redactie@vpinfo.nl