Werkzaamheden A15 hebben gevolgen voor verkeer Spijkenisse

werkzaamheden-a15Donderdagavond 29 september werd in het gemeentehuis van Spijkenisse een informatieavond gehouden door A-Lanes A15, betreffende de komende werkzaamheden aan de A15 in het kader van het project MaVa (Maasvlakte – Vaanplein).

Medewerkers van Rijkswaterstaat, A-Lanes A15 en De Verkeersonderneming stonden klaar om allerhande vragen van bezoekers te beantwoorden. Centraal onderdeel van de avond was een presentatie van A-Lanes A15 over de specifieke gevolgen die de werkzaamheden voor Spijkenisse gaan hebben.

Belangrijk is dat de meest verstorende werkzaamheden in de nachtelijke uren gaan plaatsvinden en dat de doorgaande wegen dus tussen 05:00 en 22:00 minimaal gestremd gaan zijn. Uitzonderingen voor specifiek werk aan kunstwerken uitgezonderd. Daarnaast is contractueel bedongen dat op- en afritten maximaal 5 keer 1 nacht mogen worden afgesloten gedurende het gehele project.

A-Lanes A15 verwacht zelf dat de extra reistijd als gevolg van de werkzaamheden tussen de 5 en 10 procent zal bedragen. Het voorbeeld dat werd gegeven is dat wanneer je nu in 30 minuten de A15 afrijdt, dat tijdens de werkzaamheden hoogstens 32 minuten zal zijn.

Specifiek voor Spijkenisse is uiteraard de bouw van een nieuwe Botlekbrug. Deze gaat naast stroken voor langzaam verkeer, fietsers en voetgangers, in totaal 2×2 rijstroken herbergen. Verkeer vanuit Spijkenisse wordt in principe (via een aanbouw aan het huidige Hartelkruis) over de brug geleid. Voor wie dat wil, komt er (op speciaal verzoek van de gemeente Spijkenisse) nog wel een invoegstrook voor de Botlektunnel.

De situatie op het Hartelkruis zoals die sinds een aantal jaren bestaat, blijft ongewijzigd. Dit houdt in dat ook na de voltooiing van MaVa, mensen uit Spijkenisse die richting Rozenburg willen, onder de Botlekbrug door moeten rijden.

Met name de nieuwe Botlekbrug riep veel vragen op. Veel vragenstellers waren bezorgd dat verkeer uit Spijkenisse over die brug moet, vaak voor een gesloten brug staat. Vanwege de hoogte van de brug zal deze echter veel minder vaak opengaan dan de huidige brug. Daarnaast wordt de aandrijving zodanig uitgevoerd dat in 45 seconden de brug van dicht naar volledig open (en omgekeerd) kan.

Dus de brug gaat minder vaak open en dan ook nog veel sneller. Hiermee denkt A-Lanes de brug voor de gemiddelde Spijkenisser (beter: Voorne-Putter) interessant genoeg te maken.

Hoewel de ontsluiting in Spijkenisse een heikel punt lijkt te zijn, was de opkomst voor de informatieavond bedroevend laag. Naar schatting zo’n 20 Spijkenissers hadden de moeite genomen om naar het gemeentehuis te komen. Deze opkomst vormde een schil contrast met de informatieavond die een dag eerder in Hoogvliet was gehouden en waar het naar verluid erg druk was en waarbij de vonken er vanaf vlogen.

Wat uit de vragen van de aanwezigen wel duidelijk werd is dat de Spijkenisserbrug kennelijk meer zorgen baart dan de werkzaamheden aan de A15.

Door de aanwezigheid van De Verkeersonderneming waren ook op dat gebied nog wel wat nieuwtjes op te tekenen. Allereerst treedt volgende week het nieuwe openingsregime van de Botlekbrug in werking. Deze zal in de spits dan enkel op het heel en half uur opengaan voor scheepvaart. De Spijkenisserbrug zal hier ongetwijfeld van meeprofiteren.

Verder zijn er nu besprekingen gaande met de Havendienst om de extra vroege opening van de Spijkenisserbrug aan te passen. Toen de Spijkenisserbrug enkele jaren geleden van een lokale bediening overging op een bediening vanuit de verkeerscentrale in Rhoon, heeft de Havendienst bedongen dat de brug ruim op tijd geopend wordt zodat een aankomend schip voldoende tijd heeft om tot stilstand te komen indien de brug weigert.

Deze eis is geboren uit angst dat de bediening op afstand veel storingen in de hand zou werken. Het is nu gebleken dat dit niet het geval is en dus kan die extra vroege opening dus komen te vervallen. Daarnaast wordt in november op de DRIPs in Spijkenisse ook aangegeven wanneer de brug openstaan. De software hiervoor wordt momenteel geschreven.

Ook over de Hartelbrug nog wat nieuws. De nieuwe fietsbrug wordt spoedig opgeleverd, waarna er een onderzoek kan starten over de sterkte van het huidige fietspad en of die vrachtverkeer kan dragen of dat daar wellicht nog aanvullende werkzaamheden nodig zijn. In het eerste kwartaal van 2012 zal de  Hartelbrug 2×2 rijstroken zijn.

Over het bestaande windscherm worden momenteel nog besprekingen gevoerd. Omdat deze voor de fietsers is bestemd heeft hij in de nieuwe situatie geen nut meer. Bovendien ontneemt hij fietsers op de nieuwe brug het zicht waardoor er een gevoel van onveiligheid kan ontstaan.

Wie meer informatie wil lezen, kan terecht op o.a. de website van Rijkswaterstaat http://www.rijkswaterstaat.nl/wegen en De Verkeersonderneming http://www.verkeersonderneming.nl. Actuele informatie over hinder tijdens wegwerkzaamheden is te vinden op http://vananaarbeter.nl.

Werk mee aan VPinfo

VPinfo is op zoek naar medewerkers om haar website nog actueler te maken. Ben jij handig met je "digitale pen"? Weet jij wat inwoners van Voorne-Putten willen lezen? Belangstelling voor lokale politiek of activiteiten in jouw gemeente? Meld je dan aan als medewerker. Stuur een mail naar redactie@vpinfo.nl