“Ondernemers blij met charmeoffensief”, zo kopt Weekblad Spijkenisse, welke overigens een fors aantal pagina’s wekelijks verhuurt aan de gemeente Spijkenisse.
De winkeliersvereniging vindt het jammer hoe sommige partijen en “negatieve verslaggevers” tegen het nieuwe plan aankijken. Maar laten uit hun berichtgeving dat deze winkeliersvereniging wordt geleid door een familielid van oud ONS-raadslid M Jongeneel, vader Ed Jongeneel!
Met het persbericht in weekblad Spijkenisse, welke exclusief een contract heeft met de gemeente voor publicatie van gemeentelijke berichten, stelt de winkeliersvereniging blij te zijn dat men de gemeentelijke parkeerplaatsen extra onder de aandacht van het winkelende publiek brengen.
In een publicatie eerder op Dichtbij.nl hield voorzitter Ed Jongeneel een pleidooi om te winkelen in het winkelhart. “De winkeliers in Spijkenisse staan elke ochtend nog vroeg op om de etalages in orde te maken, voorraden aan te vullen, de winkel schoon te houden of de koffiemachine voor de klanten te ontkalken. Stuk voor stuk winkeliers die ook nog vanuit hun vakmanschap gevoel hebben voor service, kwaliteit en voor een langere termijn relatie met de consument. Die een product aanbieden dat u kunt zien, voelen en ruiken. En misschien wel het mooiste: bij aanschaf krijgt u het ook nog eens gelijk mee, zonder dat de bankgegevens op straat liggen. Waarom dat risico lopen op het internet?! Ik zou dus willen zeggen: kom lekker naar het centrum er is genoeg te doen en te beleven!. Ed Jongeneel stelt hiermee dat aankopen via iDeal en dergelijke onveilig zouden zijn, iets wat alle banken ontkrachten.
Die trend van steeds meer online bestellen zet de komende jaren door, verwacht Richard Speetjens, fondsmanager van Robeco Global Consumer Trends Equities. “Kopen via internet heeft veel voordelen. Je kunt ongegeneerd rondkijken, makkelijk producten en prijzen met elkaar vergelijken en de prijzen zijn scherp. Bovendien worden je aankopen aan de deur bezorgd of afgeleverd bij een ophaalpunt in de buurt van je huis of werk. Je hoeft er niet voor de stad in op een drukke zaterdagmiddag.”
Daarmee lijkt het alsof de winkeliers een achterhoede gevecht aangaan. De strijd tussen online winkels en fysieke winkels wordt steeds groter. Hierbij lijken de online winkels steeds meer ruimte te winnen. Vooral schoenen, elektronica en kleding worden steeds meer online besteld.