Het doel was de doorstroming van het verkeer te bevorderen, waardoor de verkeersveiligheid en luchtkwaliteit zouden verbeteren. Uit diverse onderzoeken blijkt echter, dat weggebruikers zich niet aan de adviessnelheid van het groen golfsysteem op de N218 houden.
De provincie Zuid-Holland startte in 2010 op de N218 tussen de Hartelweg en de Oude Singel met de test ‘Groene Golf N218’. De weggebruiker kreeg het advies om op deze weg een bepaalde snelheid aan te houden om bij de volgende kruispunten groen licht te krijgen.
Onderzoeken
Gedurend 2 jaar zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd, om de effecten van het systeem te volgen. Alhoewel blijkt dat weggebruikers in het algemeen positief zijn over het systeem, houdt een grote groep van hen zich niet aan de gegeven snelheid. Weggebruikers vinden de snelheidsadviezen onduidelijk. Meer dan de helft van hen denkt dat de weergegeven snelheid een maximumsnelheid is.
Metingen geven ook aan dat slechts een beperkt deel van de weggebruikers de snelheid aanpast. Op de kruisingen wordt sneller gereden dan de toegestane 50 kilometer per uur. Ook is er een probleem met de handhaving van de maximumsnelheid op de kruisingen. Het Openbaar Ministerie heeft aangegeven, dat zij niet zal vervolgen, als het systeem in werking is.
Mogelijke oorzaken
Het systeem blijkt minder goed geschikt te zijn voor N218, dan voor andere trajecten. Doordat de N218 in een open gebied ligt, lijkt het minder logisch langzamer te rijden dan 80 kilometer per uur. Op meer stedelijke trajecten sluit een lagere adviessnelheid beter aan de beleving van de weg. Hoewel de provincie verkeersveiligheid en handhaving belangrijk vindt, heeft zij ervoor gekozen met de test te stoppen, omdat veel weggebruikers zich niet aan de aanbevolen snelheid houden.