Heb jij ze al zien hangen? Die reclameborden met een gekleurd plattegrondje van het centrum? Waarop je verwezen wordt naar een website die pas eind komende week beschikbaar wordt?
Waarop zoveel tekst staat dat je je auto stil op de weg moet zetten om de tekst te lezen? Of trek aan de noodrem van de metro!
Terecht zei iemand na het zien van deze billboards dat een goed grafisch ontwerpbureau niet gelijk een goed communicatiebureau is. Waarom? Laten we aan de hand van een aantal argumenten dit maar eens doorlopen.
Je kent het vast wel, je rijdt in uw auto circa 50 kilometer per uur. Omgerekend per seconde leg je dan 13.9 meter af. Een gegeven is dat over het lezen van 70 karakters circa 4 seconde wordt gedaan. Deze stelregel wordt onder ander toegepast bij het ondertitelen van televisie. In die 4 seconden legt u ruim 50 meter afstand af. Met andere woorden. Het perfecte billboard is al leesbaar vanaf ~50 meter. Geloof mij, daar voldoen maar weinig reclameborden aan.
Toch lukt het sommigen. Door simpelweg de tekst minimaal te houden. Een tekst die duidelijk maakt wat het doel is, waarin overkomt wat je als lezer zou moeten doen. Kijk maar eens naar de uiterst doeltreffende campagne van de VVD. Of van een lokale radiozender in Roosendaal: Simpel en doeltreffend. Eigenlijk weet je gelijk wat te doen. “Stem op ons” of “Luister er naar!
Maar wat is nu het nut van de door ontwerpbureau Vijf890 bedachte plattegrond? Daar zou je veel aan hebben als die verspreid in het centrum zouden hangen. Waar je loopt. Waar je rustig even stil kunt staan om eens op te kijken. Op plekken hangt waar je denkt: “Hé, laten we ook nog even naar die winkel gaan.
Maar denkt u even in, je zit in de metro. Vanuit het raampje ziet u deze plattegronden. “Heb je de tijd om ze te lezen? Of als je uit stapt, samen met al die anderen die jou haast dwingen mee te lopen in de stroom naar de trap om zo snel mogelijk het perron te verlaten? Laten we eerlijk zijn, mensen beginnen pas echt met shoppen zodra ze in het winkel gebied zijn, een metrostation verlaat je zo snel mogelijk. Er bestaat haast geen saaiere plaats op de wereld.
Waarom ik mij boos maak, juist dit soort zaken onderscheiden een goed communicatiebureau van een goed ontwerpbureau. Een goed communicatiebureau geeft aan een ontwerpbureau een opdracht om volgens bepaalde communicatiedoelen van idee om te zetten naar een pakkend ontwerp. Maar als je een ontwerpbureau de vrije hand geeft (zeker als cadeau aan een oud-collega raadslid, welke al vanaf het eerste moment betrokken is nog voor er een opdracht bestond) krijg je een leuk ontwerp maar slaat de actie op een aantal punten de plank goed mis.
Mario Guagliardo