De stekker erin?

oplaadpuntHet aantal oplaadpunten voor elektrische auto’s wordt uitgebreid in Spijkenisse. En dat lijkt goed nieuws. Bewust lijkt, want die de berichten leest, ziet dat de elektrische auto op zijn retour is in Duitsland.

Moeten wij in deze stad dan investeren in oplaadpunten? En voor wie is die taak weggelegd?

Dat de elektrische auto in Duitsland op zijn retour is, is niet zo vreemd. Duitsland is dan wel ons buurland, het heeft een totaal andere omvang, en de grote steden liggen fors verder uit elkaar dan in Nederland. Neem dan ook nog eens in het achterhoofd dat de snelheden op de “bahn” een flink stuk hoger ligt dan in Nederland en je kunt zo invullen wat de nadelen zijn. Die hogere snelheid zorgt er voor dat de elektrische auto stil staat nog voor je de volgende stad hebt bereikt.

Nederland is gelukkig een klein land. Dus met maar 200-400 kilometer actieradius ben je al gauw op en neer geweest. En ook een dagje rondtuffen voor korte ritjes is goed te doen. Nederland is dus wel geschikt voor de elektrische auto. Maar zelfs hier voldoet de hybride variant beter.

En dan terug naar Spijkenisse, er komen dus meer oplaadpunten. De oplaadpunten worden geplaatst nabij het Carlton Hotel, de bioscoop aan de Groene Kruisweg en in de omgeving van de metrostations Centrum en Heemraadlaan. Samen met de bestaande paal nabij winkelcentrum Maaswijk beschikt Spijkenisse dan over vijf oplaadpunten.

Het gebrek aan oplaadpunten voor hybride voertuigen leidde eerder tot ongenoegen onder inwoners van Spijkenisse met een elektrische auto. En dat zijn er veel? Nou nee, er zijn in totaal 3000 volledig elektrische auto’s in geheel Nederland, hoeveel in Spijkenisse dat is onbekend. De meeste zijn in gebruik door bedrijven, hoeveel particulieren er een 100% elektronische auto hebben in deze stad, ook daarover ontbreken de gegevens.

Wie kijkt naar de plaatsen van uitbreiding moet wel één punt vaststellen. Spijkenisse telt nogal wat gemeentelijke parkeergarages. En wat zien we daar: geen enkel oplaadpunt. Waarom niet is de vraag die naar boven komt drijven? De gemeente wil toch zo graag meer gebruik van de parkeergarages? Of ziet het stadsbestuur zelf ook weinig heil in de elektrische auto? Bevredigt men door de huidige nieuwe punten alleen maar de roep die milieufreaks uiten?

En zelfs over dat milieu valt wat te zeggen, De accu’s in een dergelijke auto is qua productie zo schadelijk voor het milieu dat men aan het einde van de levensduur nog steeds negatief onder de streep uitkomt. Dit geldt bij 100% elektrisch maar zelfs bij hybride is het milieu effect aan het einde onder de streep nog steeds negatief.

Maar goed, er komen dus meer oplaadpunten. En we zullen daar steeds dezelfde auto’s blijven zien als nu het geval is, de wagens van de bedrijven die gebruik maken van 100% elektronisch. Konden die bedrijven niet zelf zorgen voor de oplaadpunten?

Werk mee aan VPinfo

VPinfo is op zoek naar medewerkers om haar website nog actueler te maken. Ben jij handig met je "digitale pen"? Weet jij wat inwoners van Voorne-Putten willen lezen? Belangstelling voor lokale politiek of activiteiten in jouw gemeente? Meld je dan aan als medewerker. Stuur een mail naar redactie@vpinfo.nl