Voor de tweede keer is het Winkelhart van Spijkenisse genomineerd voor een prijs.
Aan die tweede keer hebben wij van VPinfo geen aandacht besteed. Reden: de nominatie was afkomstig van de projectontwikkelaar.Niet het winkelende publiek, niet het stadsbestuur, niet de ondernemers zelf. Eigenlijk een nominatie in de categorie: “Wij van WC Eend, adviseren WC Eend”.
Afgelopen week in het Winkelhart geweest. Het is mooi. Heel mooi. Maar ook vrij kil. Alleen het terras voor Mertz straalt nog gezelligheid uit. Er zijn te weinig terrassen. En ook die ene boom geeft het geen sfeer.
Even gingen mijn gedachten terug naar een tijd geleden. Voor Smart, de lokale omroep waar ik destijds bij betrokken was, maakten wij in samenwerking met de gemeente een aantal afleveringen over dit nieuwe winkelhart. We maakten een rondgang samen met de architect en wethouder ’t Hart. Tijdens de opnames kaartte ik aan dat de doorloop bij Bram Ladage richting het plein zo kil oogde en vroeg of hier nog bankjes en groen zouden komen. Het antwoord was ja. Maar tot nu toe is er nog geen invulling aan dit antwoord gegeven.
Het winkelhart mist de terrassen. Het zorgt er voor dat winkelend publiek langer blijft. Goed voor de gemeentekas want de auto’s staan dan ook langer in de parkeergarage. Goed voor ondernemers want als het publiek langer blijft zal het ook meer impulsaankopen doen. Goed voor de uitstraling van het Winkelhart want dat is net als een mooie vrouw. Een vrouw die in haar hart niet warm is, zal geen warmte uitstralen. Die mooie vrouw is dan misschien een ideaal schoonheidsbeeld, als partner ruil je haar maar al te graag in tegen een andere warmere vrouw.
En er loeren meer gevaren voor onze stad. Een nieuwe meubelboulevard aan de rand van de stad op een ideaal punt. Maar wie weet hoe slecht het in die branche gaat zal zich (terecht) ook zorgen maken. Kijk eens naar Alexandrium, niet eens zo ver hier vandaan. Daar sluit de ene naar de andere zaak. Tielemans Keukens heeft Spijkenisse al vaarwel gezegd. Onder de noemer verhuizing. Maar feitelijk gewoon een zaak opgedoekt en samengevoegd met een andere bestaande vestiging.
Er komen nog veel vierkante meters winkelplezier bij. Vooral voor winkelketens. Deze trekken een groot en breed publiek. Een Satrun/Media Markt zal best veel kopers trekken maar heeft Spijkenisse niet al genoeg van dit soort zaken? Wie vergelijkbare winkels zoekt, ziet Foto Klein, Expert, IT’s, Prijstopper, BCC en misschien vergeet ik er zelfs een paar. Is een stad met nog geen 75000 inwoners wel groot genoeg? Heeft het dé uitstraling op de regio om voldoende mensen van buiten de stad te trekken? Komen de mensen uit Hellevoetsluis of Hoogvliet wel zo massaal deze kant op?
De winkelketens hebben eigenlijk maar één belang namelijk het draaien van voldoende omzet. Eenmaal sluitingstijd geweest, zakken grijze rolluiken naar beneden. Gedaan met de sfeer. Geen etalages met artikelen, die nog verlicht, een andere uitstraling aan een straat geven. Het is als een muur die op gezette tijden omhoog of omlaag komt. Halen zij de omzet niet, dan staat over een paar jaar deze ruimte weer leeg. En het zijn nu niet de kleinste ruimtes die zij huren.
Eigenlijk zou Spijkenisse in haar plannen de kleinere ondernemers moeten steunen. Ondernemers die niet alleen een winkel hier exploiteren maar ook hier wonen, Volop bijdragen aan het maatschappelijke leven. Niet doormiddel van zakken sponsoringgelden te schenken maar zich ook mengen in het verenigingsleven en organisaties van evenementen. Zodat betrokkenheid een normaal iets wordt. Maar de huidige huurprijzen in het centrum zijn haast niet op te brengen. Banken zijn niet geneigd om voldoende kredieten te geven om iets nieuws te starten. Voor de kleinere ondernemer is er eigenlijk amper meer plaats.
Vooralsnog geef ik Spijkenisse het voordeel van de twijfel. Want al het nieuw gebouwde is mooi qua uiterlijk. Zelfs al is dat een kwestie van smaak, toch zijn veel mensen het daar over eens. Maar nu nog gevoel, sfeer, beleving, gezelligheid en een kloppend hart wat iedereen kan veroveren.
Mario Guagliardo