Een onderwerp dat de gemoederen in de stad goed bezig houdt is het Parkeerbeleid. Betalen per minuut is natuurlijk een eerlijke zaak. Daar laten wij geen misverstand over bestaan.
Het gemeentebestuur heeft besloten tot het bouwen van een aantal parkeergarages. Die moeten voor de parkeerbedrijven natuurlijk vol komen.
Bezoekers van de stad willen daar weinig of niets voor betalen en parkeren hun auto’s in de omliggende wijken. Daar hebben de bewoners weer last van. Om die overlast te voorkomen, besluit de Gemeente de omliggende wijken (in ons geval Gildewijk, Zeeheldenbuurt en bij Raadhuislaan) als betaald-parkeer-gebied te bestempelen. De bewoners hebben geen keus en moeten mee betalen. Op zich niet raar maar zij hebben geen enkele garantie op een parkeerplek.
En, zo blijkt uit de insprekers op de vergaderingen, men is er op zijn zachtst gezegd niet blij mee. Bezoekers van die mensen moeten behoorlijk wat betalen. En natuurlijk zijn de bewoners hier fel tegen gekant. Terecht merkt men op dat de politiek weer verder was dan de burgers. Men heeft niet eerst naar hen geluisterd voor men de plannen maakte. Inmiddels gaat het College zich nader bezinnen om de reacties en zullen wij de kwestie volgen.
Overigens is dit niet de eerste keer dat direct betrokkenen niet worden gekend in een plan. Neem de Hartelborgt, waar men een coffeeshop wilde plaatsen op een plek waar heel vaak jongeren de inrichting in en uit gaan om naar hun werk te gaan, naar school of naar stages. Achteraf constateren wij, met alle partijen, dat dit geen verstandig idee is. Het is net zoiets als een Gall en Gall neerzetten naast een kliniek voor drankverslaafden.
Neem TexMex: De TexMexicanen zijn in eerste instantie niet gevraagd naar hun ideeën. Na protest van hen worden zij uitgenodigd en gevraagd mee te denken en wordt Skillzlab, een idee van twee van de medewerkers van TexMex, betrokken in de plannenmakerij. En de bewoners van de Zeeheldenbuurt en Gildewijk inzake het parkeerbeleid? Ook daar worden we weer geconfronteerd met het feit dat het College sneller wil dan de burger.
De geleerde les: de rem moet er op. Het stadbestuur wil te vaak te snel. Laten wij nu eerst de belanghebbenden vragen naar hun mening en ideeën en dan een volgende stap maken. Het draagvlak zal dan veel groter zijn en de steun voor plannen ook.
Hans Mellink
SP Spijkenisse